Keskiaikaisia kirkkoja ja temppeli keskellä maaseutua

UE4 - Uskonto suomalaisessa yhteiskunnassa on uskonnon syventävä kurssi, jolla nimensä mukaisesti tarkastellaan uskontoon liittyviä ilmiöitä ja niiden vaikutuksia suomalaisessa yhteiskunnassa. Etelä-Tapiolan lukion järjestämään kurssiin kuuluu perinteisesti hyvin informatiivinen ja silmiä avaava opintoretki Turun seudulle, jonne tämän lukuvuoden toisen jakson kurssilaiset suuntasivat yhdessä kurssin opettajan Eija Suokon kanssa torstaina 22.10.2020. Opintoretken kohteet vaihtelivat muun muassa Turun tuomiokirkosta Vietnamin buddhalaiseen temppeliin ja keskiaikaisesta Lohjan Pyhän Laurin kirkosta Turun yliopistoon.

 
Kuvissa Turun tuomiokirkko ja Lootuksen pyhän
sydämen temppelin pagodi

Vallitsevan koronatilanteen takia pidimme etukäteen sormet ristissä toivoen retken toteutumista, sillä sen peruuntuminen olisi voinut tapahtua minä hetkenä hyvänsä. Yllättäen odottaminen palkittiin ja retki toteutui kaikkien kohteiden osalta. Turvallisuusohjeita toki noudatettiin tunnollisesti.

Bussi starttasi aamukahdeksan tienoilla, hyvin sateisena lokakuisena päivänä Kolmenkymmenen maskipäisen opiskelijan ja opettaja Suokon suunta oli kohti matkan ensimmäistä kohdetta, hyvin näyttävää Lohjan Pyhän Laurin kirkkoa. Noin kolmen vartin bussissaistuskelun jälkeen loikkasimme sateeseen kirkon ulkopuolelle kuuntelemaan eläkepäiviään viettävää Lohjan lukion entistä uskonnon lehtoria Simo Jouhea.

Sateenvarjojen alla kuulimme Jouhen kertomana keskiaikaisen, 1400-luvulla rakennetun goottilaistyylisen kirkkorakennuksen historiasta. Hiljalleen siirryimme suuren kirkon sisälle ja eteemme avautuivat näyttävät kalkkimaalaukset, jotka kertovat pelastushistorian kronologisessa järjestyksessä myötäpäivään - alkaen luomisesta ja päättyen viimeiseen tuomioon. Oppaamme kertoi meille hyvin mielenkiintoisesti ja yksityiskohtaisesti maalausten sisältämistä tarinoista ja opetuksista. Samalla kun hän johdatteli meitä kirkon läpi, teimme muistiinpanoja ja räpsimme kuvia opintoretkeen liittyviä tehtäviä varten.


Lohjan Pyhän Laurin kirkon
kalkkimaalaukset ja saarnastuoli

“Lohjan kirkosta jäi mieleen etenkin tarina sen takaa, miksi meidät kastetaan. Opin sieltä paljon uutta kirkkohistoriasta, ja se oli mielenkiintoista!” iloitsee Viivi Ritala 18B:ltä.

Myös Eija Suokko sanoo olevansa aina yhtä ihastunut Lohjan kirkkoon.  “Maalaukset ovat niin hienoja ja vaikuttavia.”

Lohjan jälkeen matka jatkui kohti Turun katolista kirkkoa, Pyhän Birgitan ja Autuaan Hemmingin kirkkoa. Bussimatkalla, katsoimme pienen dokumentin merkittävästä historiallisesta pyhimyksestä, Pyhästä Birgitasta. Hän olikin tärkeä seuraavaa kohdettamme ajatellen, sillä sen lisäksi että kirkko on nimetty hänen mukaansa, toimii sen yhteydessä myös Turun birgittalaisluostari, katolinen nunnaluostari, jossa on kymmenkunta asukasta.

Emme valitettavasti päässeet tapaamaan birgittalaissisaria koronan takia, mutta isä Stanislaw Zawilowiczin tapasimme. Hän on saapunut Suomeen kahdeksan vuotta sitten Puolasta ja kuuluu Jeesuksen Pyhän Sydämen sääntökuntaan. Hän esitteli katolista kirkkoa ja hyvin maanläheisesti huumorilla höystettynä kuvaili omaa elämäänsä katolisena pappina ja ennen kaikkea ihmisenä pappeuden takana. Hän kertoi muun muassa, ettei nuorena ajatellut papiksi ryhtymisen olevan vaihtoehto, mutta päätyi kuitenkin loppujen lopulta nimenomaan papin virkaan.


Pyhän Birgitan ja Autuaan Hemmingin
kirkon tabernaakkeli, jossa säilytetään
siunattua ehtoollisleipää eli hostiaa

Ennen seuraavaa varsinaista kohdetta kävimme nauttimassa lounaan Panimoravintola Koulussa. Perunamuusin, lihapullien, kasviscurryn ja lettujen voimalla jatkoimme suomalaisten niin sanottuun kansallispyhäkköön, Turun tuomiokirkkoon. Oppaamme Maria Roudin johdolla kiersimme yhtä Suomen vaikuttavimmista rakennuksista ja kävimme samalla läpi sen vaiheikasta historiaa. Turun tuomiokirkon yli 700-vuotiseen tarinaan mahtuu useita tulipaloja, joiden vuoksi se on kokenut myös monia korjaustöitä. Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka tuomiokirkossa heijastuvat monen eri aikakauden tyylisuuntaukset. Arkkitehtuurissa näkyvät muun muassa romaaninen, goottilainen ja uusgoottilainen tyyli.

“Turun tuomiokirkko oli varmaankin päivän kohokohta, se oli tosi siisti!” ihastelee Viivi Ritala.


Turun tuomiokirkon mahtipontinen
alttari

Lyhyen bussimatkan päässä tuomiokirkolta sijaitsee Turun yliopiston uskontotieteiden laitos, jossa yliopisto-opettaja Minna Opas tarjosi meille mielenkiintoisen infopaketin uskontotieteistä. Kävimme läpi sitä, mitä uskontotieteet ovat ja minkälaista niiden opiskelu on Turun yliopistossa. Saimme myös konkreettisia esimerkkejä uskontotieteiden tutkimusmenetelmistä ja -kohteista. Etnografinen tutkimus on esimerkki eräästä uskontotieteessä käytetystä menetelmästä; se perustuu ihmisten ja ympäristön havainnoimiseen. Tutkimuskohteita, joita meille esiteltiin, olivat muun muassa moderni henkisyys taiteessa ja alkuperäisuskonnot. “Oli mielenkiintoista kuulla myös uskontotieteen laitoksen uusista väitöskirjoista”, mainitsee Suokkokin. Lopuksi keskustelimme ajankohtaisista uskonnollisista ilmiöistä.

Päivämme huipentui ehkäpä odotetuimpaan kohteeseen - Suomen vietnamilaisten buddhalaiseen temppeliin, Liên Tâm -luostariin, joka tunnetaan myös nimellä Lootuksen pyhän sydämen temppeli. Bussissa etisläisten katseet kääntyivät heti, kun keskelle Turun Moision maalaismaisemia kohosi monikerroksinen tornimainen pagodi, lähes kymmenen tonnin painoinen nelimetrinen bodhisattva-patsas sekä suuri temppelirakennus. Näky oli jopa hieman koominen, sillä buddhalaisen temppelin näkeminen keskellä suomalaista maaseutua oli jotakin uutta suurimmalle osalle meistä.

Kun bussimme pysäköi temppelirakennuksen pihaan, meidät otettiin heti ilomielin vastaan. Suuntasimme temppelin yläkertaan, jossa odotti hyvin vaikuttava näky - kullanvärisiä patsaita, alttareita, kynttilöitä, kukkia ja muita buddhalaisia esineitä ja koristeita. Kun olimme hetken katselleet ympärillemme, istuuduimme tyynyjen päälle seuraamaan päämunkin, apotti Thich Hanh Baon ja kahden noviisin suorittamaa pujaa. Buddhalaisuudessa se on jumalienkunnioitusseremonia, joka sisältää laulamista, rukoilua ja uhraamista. Pujan jälkeen apotti kertoi buddhalaisuudesta perustietoja, joita toinen noviisi tulkkasi vietnamista englanniksi.

Suoritimme myös zen-buddhalaisuudelle tyypillisen hengitysharjoituksen, jonka jälkeen kello oli jo sen verran, että oli aika lopetella. “Voisin sanoa, että opin hengitysharjoituksesta paljon uutta, sai vain olla ja rentoutua”, kertoo eräs etisläisistä. “Pidin ehkä eniten juuri tästä vierailusta vietnamilaisten buddhalaisessa temppelissä. Mestari oli tosi karismaattinen ja mukava.” Eija Suokkokin mainitsee, ettei ollut ikinä nähnyt pagodia sisältä. “Se oli uutta minullekin!”

Apotti ja noviisit olivat tiukasta aikataulusta harmissaan, sillä he olisivat halunneet tarjota meille vielä teet ja keksit rauhassa. Vielä ennen lähtöä räpsimme yhteiskuvat ja pääsimme vierailemaan pagodin sisäisen alttarin äärelle. Sanoimme heipat buddhalaisille, ja niin oli päivän kohteet kierretty.


Buddha- ja bodhisattvapatsaat rivissä
Lootuksen pyhän sydämen temppelissä

Opettajamme Eija oli tyytyväinen retken onnistumiseen. “Monet tämän päivän kohtaamisista tapahtuivat hyvin henkilökohtaisella tasolla, he olivat läsnä olevia ihmisiä, jotka puhuivat ihmiseltä ihmiselle. Mieleen jäi erityisesti isä Stanislaw. Henkilökohtaisuus on aina kiinnostavaa. Jälleen kerran ajattelen myös, kuinka ihania opiskelijoita meillä Etiksessä on. Tosi hyvin tsempattu vaikka on pitkä ja raskas päivä takana!” iloitsee Eija.

Kuten jo kommenteistakin huokuu, retki tosiaan oli varsin onnistunut. Päivän aikana opimme ja näimme paljon uutta. Näin korona-aikana tämä oli ehdoton piristys kaikkien peruuntuneiden matkojen ja opintoreissujen keskellä.

Erityiset kiitokset kaikille retken mahdollistajille! Kiitos, lehtori Simo Jouhi, isä Stanislaw Zawilowicz, opas Maria Routi, opettaja Minna Opas, apotti Thich Hanh Bao ja noviisit sekä tietenkin UE4-kurssin opiskelijat ja opettaja Eija Suokko!

Kuva Lohjan kirkosta: Mira Syrjälä, 19A

Teksti ja loput kuvat: Vilina Halonen, 19A

 

 Briefly in English »

Yhteystiedot

Etelä-Tapiolan lukio
Ahertajantie 5
02100 Espoo · Katso kartalla »

Rehtori Anni Virnes
etunimi.sukunimi@espoo.fi
040 6393990

IB Coordinator David Crawford
forename.surname@espoo.fi
09-81639109

Kaikki yhteystiedot »