Bootcamp the Lootcamp

Torstaina 16. elokuuta me, Etiksen pre-db-luokka, lähdimme Nuuksioon retkelle nimeltä “Bootcamp”, jolta tulisimme takaisin perjantaina. Lukuun ottamatta neljänkymmenen minuutin odotusta yhtä bussia varten, menomatka sujui hyvin. Kun pääsimme perille, kannoimme ruoat ja muut tarvikkeet leiripaikalle. Kun tämä oli tehty, oli aika laittaa teltat pystyyn. Myös se olisi sujunut oikein hyvin, ellei yhdessä teltassa olisi ollut liian lyhyttä keskustolppaa. Tämän takia meille jäi vain kaksi telttaa, joihin koko luokka kaikesta huolimatta mahtui tarpeeksi hyvin.

Telttojen pystytyksen jälkeen meille jäi hyvin aikaa erilaisille tutorien järjestämille leikeille ja peleille, jotka auttaisivat meitä tuntemaan toisemme paremmin ja vahvistaisivat meitä yhdessä luokkana. Tämä ohjelma ei ollut pelkästään hyödyllistä, vaan myös erittäin hauskaa. Ohjelma oli myös perinteisempi kuin tutor-illan leikit. Emme tällä kertaa esimerkiksi harrastaneet “hump racea” eli kilpailleet istumisasennossa kiinni muissa. Nuuksiossa leikimme pääasiassa hippa-tyyppisiä leikkejä ja pelejä. Aluksi oli myös vähän tutorien vetämää joogaa - joka ei yllättäen ollutkaan erityisen kamalaa.

Ruoaksi tehtiin nuotiolla makkaroita ja paljon kasvisruokaa, jotta myös kasvissyöjille olisi tarpeeksi syötävää. Kasviksia oli tarpeeksi myös lihansyöjille, minkä takia minäkin niitä söin. Kaikki maistui hyvältä niin kuin pitikin, esimerkiksi erinomainen grillattu maissi. Jossain kohtaan leiriä teimme myös vaahtokarkkeja nuotiolla, mikä onnistui hyvin. Ennen ruokaa söimme sipsejä ja joimme Jaffaa, koska miksei? Jaffa ja sipsit maistuivat ihan hyviltä - jostain syystä myös halvat perunalastut maistuivat mainiosti metsässä.

Illalla jotkut meistä menivät nukkumaan, mutta monet jäivät hereille nuotion luo. Myös toisen teltan väki taisi pysyä pitkään hereillä, sen verran hyvin kuului ääntä heidän telttansa sisältä. En tiedä tästä enempää, koska itse olin nuotiolla. Siellä keskustelimme toistemme kanssa erilaisista asioista, esimerkiksi omista kokemuksista elämässä. Kerroimme myös tarinoita, kauhutarinoitakin. Tämä oli kivaa tekemistä, josta me kaikki varmasti nautimme. Jossain kohtaan syntyi “the blob” - joukko oppilaita kasassa penkillä. Olimme hereillä kello yhden tienoille, minkä takia emme saaneet erityisen paljon unta. Tällä ei kuitenkaan ollut paljoa väliä, koska leirin jälkeen olisi viikonloppu, jolloin voisimme nukkua vapaasti. Erityisen huonosti kävi yhdelle tutoreista, joka nukkui meidän teltassamme, koska hän nukkui keskellä telttaa reunojen sijasta. Tämän takia häntä kuulemma potkittiin paljon yön aikana joka puolelta, mutta ei todennäköisesti päähän, koska se oli minun makuualustani päällä ja meidän välissämme oli jonkun muun jalat.

Perjantaina aloitimme aamupalalla, joka sisälsi leipää, täytteitä, jogurttia ja mahdollisesti jotain muutakin. Saimme siitä hyvän aamiaisen - ampiaisten kanssa. Söimme taas nuotiopaikalla muiden kanssa, minkä jälkeen oli ohjelman aika.

Aloitimme päivän lyhyellä patikoinnilla, joka oli varsin hyvä kokemus. Kävelimme järven ympäri ja tulimme takaisin, ja sillä välin tutorit järjestivät meille ohjelmaa, esimerkiksi kisan, josta käytettiin nimeä “Olympialaiset”. Siihen sisältyi muutama kisa, joista saimme pisteitä tuloksemme perusteella. Lopuksi laskettiin pisteet yhteen ja saatiin voittaja. Tämä ei kuitenkaan tapahtunut heti, sillä ensin meillä oli aarteen metsästys: kasvilajien etsiminen. Tämän jälkeen oli aika julistaa tulokset. Kaikki joukkueet saivat lakritsipussin, mutta huonot joukkueet saivat myös muita palkintoja, joihin sisältyi esimerkiksi kivi johon oli piirretty hymynaama.

Sitten olikin aika purkaa teltat ja valmistautua lähtöön. Ruokaa oli jäänyt ylikin. Saimme ottaa eväistä kotiin sen, mitä halusimme, mistä tulee keksimäni lempinimi “Lootcamp”. Itse otin paketin makkaroita. Mainio jogurtti juotiin kyllä kaikki paikan päällä. Sitten kävelimme takaisin parkkipaikalle, josta meidät haettiin.

Mielipiteet tästä leiristä ovat keskimäärin hyvin positiivisia. Alta näkyy, mitä jotkut sanoivat siitä. Meillä oli myös opon tunnilla tehtävänä antaa yksi sana, joka kuvaa tätä leiriä. Eniten käytetty sana oli “fun”. Kuului myös sanoja “enjoyable”, “interesting” ja “different”. Monelle tämä oli uusi, erilainen kokemus, koska he eivät ole olleet suomalaisessa metsässä tällä tavalla ikinä ennen. Omastakin mielestäni kokemus oli oikein kiva.

Teksti ja grafiikat: Otto Petäjä
Kuvat: Mr. David Crawford

Etan@ on Etelä-Tapiolan lukion oma lehti, jonka jutut ovat opiskelijoiden kirjoittamia.

Etan@ uutisoi koulumme tapahtumista ja juhlista, haastattelee koulumme opiskelijoita ja henkilökuntaa sekä kirjoittaa juttuja ympärillämme tapahtuvista asioista. Jos olet innokas kirjoittamaan, osallistu toki ja hanki samalla kurssi plakkariin! Koulun lehti -kurssin voi liittää myös Mediadiplomi-opintokokonaisuuteen.