Peliohjelmointia korpinpesässä

Parikymmentä etisläistä ja muutama opettaja kokoontuivat maanantaina 16.4. ala-aulaan suuntana peliohjelmointiyritys PlayRavenin toimisto Salomonkadulla Kampin vieressä. Vierailun tarkoituksena oli kertoa nuorille videopelialasta, sen tulevaisuudesta ja alalle työllistymisestä PlayRavenin työntekijöiden omilla kokemuksilla ja urapoluilla havainnollistaen. PlayRaven on suomalainen vuonna 2013 perustettu pelitalo, joka kehittää pääasiassa strategiapelejä mobiilialustoille, kuten IOS:lle ja Androidille. Yrityksen aikaisempaan pelituotantoon lukeutuvat muun muassa vuonna 2016 ilmestyneet reaaliaikaiset strategiapelit Robocide ja Winterstate.

Muutaman metropysäkin ja 13 kerroksen jälkeen edessämme seisoi PlayRavenin toimiston sisäänkäynti. Astuimme sisään, ja meitä tervehti PlayRavenin kohtelias ja monikielinen väki. Toimisto oli sisustettu viherkasveilla, kiinnostavilla, näyttävillä pelitaideteoksilla sekä kilpailuista voitetuilla palkinnolla. Vieraille oli järjestetty jopa tarjoilua: keittiönpöydälle oli asetettu keksejä, välipalapatukoita, hedelmiä ja luonnollisesti PlayRavenin tarroja, joita sai vapaasti ottaa mukaan. Jääkaapista löytyi virvokkeita, ja etisläiset asettuivatkin vaivatta kodiksi. Naposteltavaa napattuamme istahdimme sohvarykelmälle ja saimme kuulla pelialasta ensin englanniksi Paul Kurowskin kertomana ja sen jälkeen suomeksi Eero Pöyryn johdolla.

Paul esitteli videopelien kehittämisen lukuisia ja toisistaan hyvinkin paljon eroavia rooleja ja työnkuvia. Pelialalle päätyy niin ohjelmoijia, artisteja ja businessosaajia kuin myös tukihenkilöitä, data-analysoijia ja verkostoitujia. Vastoin joidenkin harhaluuloja peliala ei koostu pelkästään kaikkitietävistä kryptistä konekieltä puhuvista datanörteistä, vaan PlayRavenillakin työskentelee  graafisia suunnittelijoita ja organisoijia, jotka ovat aivan yhtä tiiviisti mukana pelien kehittämisessä ja niiden menestyksen takaamisessa. Paul kertoi myös, että mitä pienemmässä ryhmässä työskennellään, sitä häilyvämmät roolien väliset rajat ovat. Yhteistyö ja sopeutuvaisuus ovatkin tärkeitä ominaisuuksia pelialalla, ja parhaimmat pelit syntyvät tiiviillä tietojen ja taitojen jakamisella ja innokkaalla asenteella. PlayRavenin nettisivuillakin mainitaan heidän uskovan pieniin superlahjakkaisiin tiimeihin, joille annetaan sekä vapautta että vastuuta saada pelit loistamaan.

Kysyttäessä pelialan parasta puolta Eero mainitsi alan kaksiteräisen miekan. Työ on haastavaa, siinä tulee olla äärimmäisen kriittinen ja pienimmätkin virheet tulee minimoida, sillä ne voivat paisua suuriksi, jos ne jätetään sikseen. Toisaalta huolella viimeistelty ja kehitetty peli on lopulta hyvin palkitseva. Kun pelin alkuperäinen visio on kovan ja rankan työn jälkeen puristettu valmiiksi toimivaksi tuotteeksi, on vaikea olla tyytymätön lopputulokseen.

Paul ja Eero kertoivat myös pelialan tulevaisuudennäkymistä. Heidän mielestään videopelikulttuurin suosio ei ole hiipumassa lähiaikoina. Kiihtyvästi kehittyvä teknologia mahdollistaa alan uudistumisen ja entistä mukaansatempaavampien pelien luomisen. PlayRavenin kokeman mukaan myös Suomessa on vahva peliyhteisö ja pelialalle riittää pyrkijöitä. Erityisesti monet nuoret suhtautuvat  intohimoisesti videopeleihin ja haluavat itsekin kokeilla niiden kehittämistä. Meille selvisi, että pelialalle hakiessa tärkeintä on osoittaa innostusta nimenomaan videopeleistä ja harrastuneisuutta niiden pelaamiseen. Jos pystyy vakuuttamaan sekä sitoutumisellaan ja rakkaudellaan peleihin että yhteistyökyvyllään, ei kehno koulutus tai kokemus välttämättä haittaa alalle hakiessa.

Kysymysten ja pelialasta oppimisen lomassa PlayRaven myös esitteli uusinta peliprojektiaan nimeltä ”EVE: War Of Ascension”, jota työstetään yhdessä islantilaisen pelikehittäjä CCP:n ja amerikkalaisen pelijulkaisija Kongregaten kanssa. Avaruuteen sijoittuva massiivinen strategiamoninpeli julkaistaan Androidille ja IOS:lle myöhemmin tänä vuonna. Demon jälkeen teimme lyhyehkön kiertokävelyn toimiston ympäri ja näimme lukuisia vaikuttavia tietokoneita ja aivan yhtä vaikuttavia työhönsä keskittyneitä kehittäjiä koneiden ääressä. Huoneet oli erotettu liukuvilla lasiovilla, minkä ansiosta huoneet olivat samaan aikaan erillisiä työtiloja, mutta myös osa yhtenäistä suurta toimistoa. Kun tuli aika lähteä, kiitimme silmiä avaavasta mahtavasta vierailusta ja mahdollisuudesta kurkistaa salaperäisen peliteollisuuden kulissien taakse.

Teksti ja kuvat: Tuomas Nummela

 Briefly in English »

Yhteystiedot

Etelä-Tapiolan lukio
Ahertajantie 5
02100 Espoo · Katso kartalla »

Vs. rehtori Juha Kivioja
etunimi.sukunimi@espoo.fi
043 825 8416

IB Coordinator David Crawford
forename.surname@espoo.fi
09-81639109

Kaikki yhteystiedot »