Etis rehtorin silmin

Etelä-Tapiolan lukion johtohahmo Harri Rinta-aho tekee lähes 60-tuntisia työviikkoja koulumme hyväksi. Rehtorina oleminen on hänelle intohimo, eikä työmäärää jaksaisikaan ilman aitoa kiinnostusta tähän tehtävään. Etanan toimittajat kävivät haastattelemassa rehtoria ja saivat kuulla paljon mielenkiintoisia asioita kanslian oven takana istuskelevasta vaikuttavasta hahmosta.

Monien mutkien kautta Etikseen

Rinta-aho on kulkenut pitkän tien ja päätyi vasta useiden sattumien kautta Etiksen rehtoriksi. Hänellä on journalistitausta, ja hän on opiskellut yliopistossa sekä historiaa, valtiotieteitä että kirjallisuutta. Opiskelut olivat jopa katketa kesken, sillä Rinta-aho teki nuorena töitä toimittajana alajärveläisessä maalaislehdessä, ja työelämä rupesi jo houkuttelemaan opiskeluiden sijasta. Suoritettuaan kuitenkin opiskelunsa loppuun Harri sai soiton entiseltä Etelä-Tapiolan koulun ja lukion rehtorilta Eero Saarelta, joka tarjosi hänelle paikkaa historian ja yhteiskuntaopin tuntiopettajana. Hetken harkittuaan hän päätti vastaanottaa työn. Välillä hän käväisi opettajana Karakallion koulussa ennen päätymistään takaisin Etelä-Tapiolaan ja lopulta myös koulumme rehtoriksi. Jos lukioikäiseltä Harrilta olisi kysytty unelma-ammattia, hän olisi ilmoittanut ryhtyvänsä mieluiten liikunnanopettajaksi tai kokiksi.

Etiksen vahvuutena rento yhteishenki

Etiksessä on Harrin mielestä useita hyviä puolia. Koulussa vallitsee erinomainen oppilas-opettaja-henki ja avoin keskusteluyhteys. Etiksen opiskelijat ovat älykkäitä ja vastuullisia, joten rehtorin työ on kuulemma usein mukavaa - aikaa ei kulu kurinpalautukseen. Lukiossamme on kuitenkin myös huonoja puolia. Kova taso saattaa aiheuttaa kilpailua opiskelijoiden välille. Taannoin kouluruokailussa oli ongelmia, mutta tänä lukuvuonna nekin on selätetty. Tärkeintä lukiossa on rehtorin mielestä yhteisöllisyys sekä elämäntaitojen oppiminen - yleissivistyksen kartuttamisen lisäksi.

Koulumme opiskelija-aines on tulosten mukaan huippuluokkaa, olemmehan keikkuneet Suomen parhaiden lukioiden listan kärkipäässä jo usean vuoden ajan. Näin ei kuitenkaan aina ole ollut. Rinta-ahon tullessa taloon koulu oli tavallinen hyvä lukio, ja hänen mielestään onkin ollut hienoa päästä todistamaan Etiksen nousua Helsingin perinteikkäiden eliittilukioiden rinnalle. Hyvät arvosanat eivät kuitenkaan hänen mielestään kerro kaikkea lukiosta, sillä lukion tehtävänä on paljon muutakin kuin saada oppilaat kirjoittamaan laudatureita. Hän myös toivoo, että kovasta tasosta huolimatta Etiksen sosiaalinen ja rento yhteishenki säilyy. Tulevilta oppilailta hän toivookin tasapainoisuutta, uteliaisuutta sekä tervettä suhtautumista elämään. Rehtori toivoo, että koulussamme opiskelijoilla olisi halua vaikuttaa yhteisiin asioihin, ja hän pyrkiikin tarjomaan opiskelijoille tähän erilaisia mahdollisuuksia. Hyvät käytöstavat, kuten tervehtiminen käytävillä, kuuluvat myös arvossa pidettäviin asioihin.

Harria on aina kiehtonut oppimisprosessi. Hän itse kannattaa esimerkiksi sosiodraamaa opetustapana; siinä opiskelijat sisäistävät asian oman kokemuksensa kautta. Oppijoita on toki erilaisia, ja opettajien haasteena onkin huomioida kaikki erilaiset opiskelijat. ''Kävellessäni koulun käytävillä en katso hyvällä, jos huomaan luokassa tilanteen jossa opiskelijat vain kopioivat taululta vihkoon'', rehtori toteaa.

“Opiskelijoilla täytyy olla muutakin elämää kuin koulu”

Lukioaikaan kuuluvat nuoruus ja kasvaminen. Koulun tulisi tukea myös opiskelijoiden henkistä kasvua, ja tämän takia on tärkeää, että nuorilla on muutakin elämää kuin koulu. Harri ei pidä mielekkäänä kieltää vapaa-ajalla tapahtuvia opiskelijoiden yhteistapahtumia, kuten risteilyjä. Yhteishenki on tärkeä lukiossa, ja se muodustuu parhaiten juuri yhteisten tapahtumien avulla. Lisäksi olemme kuitenkin yhdestä Suomen fiksuimmista lukioista, eli ellemme me osaa käyttäytyä, kuinka muutkaan voisivat sitten osata? Harrillakin on vapaa-ajallaan muutakin kuin vain koulu: hän on intohimoinen jääkiekkojoukkue Ilveksen fani, ja kesäisin hän purkaa työpaineita kalastamalla ja vaeltamalla Lapissa. Myös erilainen järjestötoiminta muun muuassa rotareissa kuuluu Harrin vapaa-aikaan.

Valoisa tulevaisuus

Lukiomme on syytä suunnata katseensa myös tulevaisuuteen, haluammehan olla lukion kehittämisen edelläkävijöitä Suomessa ja Euroopassa. Erilaisia projekteja tarjoutuu koululle niin paljon, että yhteistyökumppanit voi valita mieltymysten mukaan. Jatkuvasti on meneillään useita projekteja. Yhteistyötä koulullamme on useiden tahojen kanssa, esimerkiksi Hewlett Packardin, Microsoftin ja Aallon. Rinta-aho pitää koulumme tulevaisuutta valoisana. Koulumme on täynnä innovatiivisia ja aktiivisia nuoria. Pyrimme myös jatkuvaan kehitykseen, niin opettajien koulutuksen, Innolukio-hankkeen kuin myös kestävän kehityksen kautta. Harri haluaa myös olla mukana kehittämässä lukion valtakunnallista opetussuunnitelmaa parempaan suuntaan.

Viimeaikaisista saavutuksista merkittävin on varmasti juuri käyttöönotettu kolmas kerros. Siitä käytiin lähes kahdeksan vuoden taistelu, ennen kuin Etis sai sen käyttöönsä. Kolmannessa kerroksessa järjestetään tästä lähtien esimerkiksi ylioppilaskirjoitukset sekä muita kokeita, eikä sinne siksi voida tehdä kiinteitä rakenteita. Visioita sen tulevaisuudesta on kuitenkin useita, ja rehtori haluaa opiskelijat mukaan kertomaan omat näkemyksensä uuden oppimisympäristön suunnittelusta. Miltä kuulostaisi oppitunti Fatboylla tabletti sylissä? Rehtorin mielestä elektroniikan käyttäminen opetuksessa on toivottavaa, sillä se avaa aivan uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia opetukseen.

Kokonaisuudessaan Harri pitää rehtorin työstä hyvin paljon. Se on kutsumusammatti, jonka kohokohdat ovat puhuneet puolestaan. Yksi uran huippuhetkistä oli silloin kun Etelä-Tapiolan lukio nousi ylioppilaskokeen puoltoäänien perusteella Suomen parhaaksi lukioksi. Rehtori nauttii myös jokavuotisista tapahtumista, kuten Wanhojen tansseista ja lakkiaispäivästä. Harri kiittelee koulumme hyviä opiskelijoita ja henkeä, mutta kiitos on kuitenkin molemminpuolinen – kansliassa istuva Euroviisu-fani on kuitenkin tehnyt lukiomme hyväksi valtavasti asioita.

Nelli Vanninen 12D ja Julia Jutila 12B