Naisellista yritystä

Nepal-projektin kojulla kaupattiin pillimehuja.

Torstaina 8.9. Etelä-Tapiolan lukion opiskelijat saivat mahdollisuuden oppia jotain jokapäiväisestä arjesta poikkeavaa: heille kerrottiin naisten yrittäjyydestä maailman toisella puolella . Myös muuta tietoa oli tarjolla pienissä kojuissa uudesta Etiksen opiskelijoiden pyörittämästä yrityksestä Diana NY:stä, Nuori yrittäjyys -kurssista ja Nepal-projektista. Kyseessä oli Etiksen lukiossa kerran vuodessa järjestettävä yrittäjyyspäivä.

Tämän vuoden pääaiheeksi tuntuivat muodostuvan erityisesti naiset ja naisten oikeudet, sillä päivän aikana luennoi Anna-Maija Tuomi, joka kertoi Naisten pankki -nimisestä vapaaehtoisyhteisöstä. Kyseinen hanke on siinä mielessä mielenkiintoinen, että sen ensisijainen tavoite on tarjota kehittyvissä maissa eläville naisille mahdollisuus kokeilla yrittäjänä olemista. Tuomen mukaan se, että yritys tukee nimenomaan naisten yrittäjyyttä, on tärkeää, sillä juuri naisten aseman parantaminen kehittyvissä maissa on avain maan elintason parantamiseen. Luentotunnilla kuultiin myös samaan aiheeseen liittyvä Leena Mäkilän pitämä tietoisku Nepal-projektista. Tarkoituksena projektissa on rahoittaa noin kolmenkymmenen köyhän, kastittoman nepalilaisnuoren opiskelu. Tavoitteeseenpääsystä ja rahankeruusta vastaa ryhmä etisläisiä opiskelijoita.

Lukion aulaan asetetuilla tietokojuilla kävi myös päivän aikana vilske ja vipinä. Yhdessä kojussa esiteltiin Nuori yrittäjyys -projektia yleisesti sekä mainostettiin toki myös tämän vuoden nuorta  yritystä, Diana NY:tä. Kojun pöydällä komeili esimerkiksi vanhojen Etiksen yritysten hauskoja tuotteita. Diana NY -yrityksen jäsen Lotta Vartola kertoi, että erityisesti muutamia ensimmäisen vuosikurssin opiskelijapoikia Nuori yrittäjyys -projekti tuntui kiinnostavan. ”Nyky-Suomessa yrittäjyys on tärkeää”, valaisee Vartola. Hän pitääkin tärkeänä esimerkiksi sitä, että Suomessa olisi kotimaisia keskisuuria yrityksiä, sillä ne ovat muun muassa hyviä työllistäjiä. Diana NY:n koju ei välttämättä edistänyt paljoa firman omaa markkinointia, sillä yrityksen myymän tuotteen kohderyhmä ei ole lukion opiskelijat. Se antoi kuitenkin yrittäjyys- eli YH 10 -kurssista paljon uutta tietoa erityisesti ykkösille.

Nepal-projektin kojulla oli taas hieman muuta annettavaa. Aulassa sijaitseva sermi oli täynnä kuvia aikaisemmilta Nepal-vierailuilta, ja projektin hyväksi kaupattavat pillimehut ja naksut saivat muutamat opiskelijat ihmettelemään. ”Paljon ihmisiä siinä pörräsi ja meni hyvin mehut ja naksut kaupaksi”, kommentoi kojulla seisonut Nepal-ryhmäläinen Laura Rantala. Erityisesti Leena Mäkilän auditoriossa pitämän innostavan puheenvuoron jälkeen mehuja ostettiin kuulemma melkoisen tiuhaan tahtiin. Tärkein tehtävä molemmissa kojuissa ei suinkaan ollut rahan ansaitseminen, vaan koulun omista projekteista kertominen.

Paljon tietoa oli siis päivän aikana tarjolla, mutta mitä etisläisille jäi päivästä käteen? ”Naisten pankista saatiin paljon hyvää tietoa”, kommentoi ensimmäisen vuosikurssin opiskelija Ville Aro. Monilla muillakin opiskelijoilla oli samankaltaisia mielipiteitä luennosta. Toisille taas aihepiiri oli hieman liian kaukana omasta arkielämästä. ”Luento oli aivan hyvä, mutta kojut vähän laimeita”, kertoi taas Elias Huuhtanen mielipiteestään. Toisia piristi kojuja markkinoivien ihmisten iloisuus. Muutamalle opiskelijalle jäi taas päivästä päällimäisenä mieleen feminiinisyys, ei niinkään yrittäjyys. Yrittäjyyspäivä oli siis onnistunut ainakin ajatusten herättäjänä. Toivottavasti monille tarttui uusia ajatuksia tai vähintäänkin pillimehu mukaan kotimatkalle.

Teksti: Tuuli Rajamäki

Kuva: Eemil Nuuttila